poniedziałek, 2 sierpnia 2010

Zdrowa rybka

Kiedy byłam mała, nie znosiłam ryby. Z bardzo prozaicznego powodu: bo ma ości. I więcej było dłubania w talerzu i poszukiwań, niż jedzenia. To było... denerwujące i deprymujące.
Odkąd przeszłam na dietę, sytuacja się zmieniła. Bo gdzieś musiałam znajdować potrzebne mikro- i makroelementy. I, jakoś przypadkiem, okazało się, że uwielbiam ryby. Owszem, niektórych potraw nadal nie trawię, np. klopsików rybnych czy też ryby po grecku. Ale, w większości, potrawy rybne to rozkosz dla mojego podniebienia.

Dziś dwa przepisy, oba proste i szybkie w wykonaniu. Oba domowe, obecne w rodzinie od pokoleń, chociaż ten pierwszy z modyfikacjami wynikającymi z mojej diety. Oba biorą udział w akcji Smacznie i pomidorowo, zupa zaś również w II Letnim Festiwalu Zupy. Zupa jest idealna na chłodniejsze letnie dni (kiedy nie ma +30 stopni), rybka w sosie pomidorowym to zaś pomysł na szybki, lekki i przepyszny letni obiad. Nawet kiedy szaleją upały, bo jest również bardzo smaczna jak ostygnie.



Zupa rybna z pomidorami i kozim jogurtem

1kg ryb (u mnie: panga i dorsz)
1l bulionu warzywnego
1/3 szklanki jogurtu koziego
3 pomidory
natka pietruszki
sól
pieprz
pieprz cayenne

Sprawione ryby bądź filety wypłukać, pokroić, włożyć do gorącego bulionu i gotować ok. 30 minut, aż do ugotowania. Jogurt rozprowadzić odrobiną bulionu, wlać do garnka, wymieszać, przyprawić do smaku (według mnie najlepsza jest ostra). Zagotować i zdjąć garnek z ognia. Sparzyć pomidory, obrać ze skórki, pokroić w kostkę i dodać do zupy. Posypać szczodrze natką.
Zupę można podawać z pieczywem, makaronem bądź kaszą gryczaną. Mi najbardziej odpowiada ostatni wariant, to zaskakująco przepyszne połączenie smakowe.


***

Ryba w sosie pomidorowym

0,5kg ryby
2 średnie pory
2 małe koncentraty pomidorowe
0,5 szklanki wody
olej do podsmażenia
sól
4 ziarenka pieprzu
3 ziarenka ziela angielskiego
2-3 listki laurowe
pieprz
łyżeczka miodu
sok z cytryny

Rybę gotować w wodzie z solą, ziarenkami pieprzu, zielem angielskim i listkami laurowymi przez 10-15 minut.

W tym czasie przygotowywać sos: pokrojony por (biała i jasnozielona część) podsmażyć na 3-4 łyżkach oleju. Gdy się zeszkli dodać koncentrat pomidorowy i pół szklanki wody (lub więcej, jeśli sos będzie zbyt gęsty). Zagotować i gotować przez 2 minuty. Przyprawić pieprzem, miodem i sokiem z cytryny do smaku. Zdjąć z ognia.

Wyjąć rybę na talerz i polać sosem.


A zdjęcia nie ma, bo tak szybko znikła z talerza, że nawet nie zdążyłam zrobić :)

0 komentarze:

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP